חשיבה ביקורתית בניהול – חלק ראשון בסדרה
חשיבה ביקורתית היא מיומנות רבת ערך בתחום הניהול והעסקים, שכן היא עוזרת למנהלים ולאנשי מקצוע לנתח מידע, להבין את המציאות המקיפה אותם ולבסוף לקבל החלטות מושכלות, לפתור בעיות מורכבות ולנווט בסביבה העסקית הדינמית ולעיתים בלתי צפויה.
חשיבה ביקורתית מאפשרת לנו להעריך חלופות שונות, לשקול את היתרונות והחסרונות שלהן ולקבל החלטות מושכלות על סמך נתונים וראיות, לבצע הערכת סיכונים, במהלכה ננסה לאתר סיכונים ואי ודאויות פוטנציאליים הקשורים להחלטות שונות ולפתח אסטרטגיות לצמצום שלהם, היא מאפשרת ניתוח סוגיות מורכבות, באמצעות פירוק בעיות מורכבות לחלקים ניתנים לניהול, ומאפשרת גישה שיטתית למציאת פתרונות.
חשיבה ביקורתית מסייעת לנו בציפייה והתכוננות לתרחישים עתידיים שונים, ומאפשרת לאנשים בארגונים לנהל את אותם האירועים בצורה אפקטיבית יותר, מה שהופך אותה לאחד המרכיבים המשמעותיים ביותר בבניית ובפיתוח חוסן ארגוני!
אז איך אוכל ליישם חשיבה ביקורתית בארגון?
קודם כל אנחנו נדרשים לייצר תרבות ארגונית המעודדת חשיבה ביקורתית ולעודד חשיבה יצירתית:
חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית הולכים לרוב יד ביד. אנחנו נדרשים לעודד עובדים לחשוב בצורה יצירתית כאשר ניגשים לבעיות ומייצרים רעיונות, ולייצר בארגון תרבות ואקלים המאפשר שיח פתוח, ביקורת והבעת דעה. כשאנשים מפחדים לפתוח את הפה מחשש שהדברים לא יתקבלו יפה, הם לא יפתחו אותו…
הדרך הטובה ביותר כמנהל לייצר אקלים שכזה הוא באמצעות מודלינג איכותי. להוביל במתן דוגמה.
להפגין חשיבה ביקורתית בתהליכי קבלת ההחלטות שלכם. להפוך את החשיבה שלנו לשקופה לצוות לסובבים אותנו, להסביר כיצד הגענו למסקנות מסוימות, לשתף בתהליך, להתייעץ, לעודד שיח מולנו.
מה עוד?
עודדו שאילת שאלות!
צרו סביבה שבה העובדים מרגישים בנוח לשאול שאלות, לאתגר הנחות יסוד ולחפש הבהרות. עודדו דיאלוג פתוח ונקודות מבט מגוונות.
הגדירו מה חשוב!
הגדירו בצורה ברורה את המטרות והיעדים של פרויקטים ומשימות. זה עוזר לעובדים למקד את מאמצי החשיבה הביקורתית שלהם במה שחשוב באמת.
עודדו איסוף וניתוח נתונים לפני קבלת החלטות והטמיעו את השימוש בכלים ובטכניקות לניתוח נתונים כדי לתמוך בקבלת החלטות בארגון. לרוב על העובדות הפשוטות אין מחלוקת. זו מגיעה רק בשלב הפרשנות ומתן המשמעויות לעובדות. כשכולנו מסתמכים על אותן עובדות קל לנו יותר לדון בפרשנויות.
עודדו גיוון והכלה בארגון!
קדמו את הגיוון בארגון שלכם, מכיוון שצוותים מגוונים נוטים להציע מגוון רחב יותר של נקודות מבט ורעיונות. הכלה משלימה את הגיוון בכך שמבטיחה כי כל הקולות יישמעו.
ולסיום- צרו מסגרות לקבלת החלטות:
הטמיעו בארגון מסגרות או תהליכים לקבלת החלטות המעודדות חשיבה ביקורתית. אלה עשויים לכלול שיטות כמו ניתוח SWOT, מודלים לניהול סיכונים או פונקציות ארגוניות העוסקות בצפיית פני עתיד ותכנון תרחישים, ועודדו דיונים בריאים ודיונים בונים במהלך פגישות. אפשרו דעות מנוגדות והבטיחו שההחלטות יבדקו היטב.