חשיבה ביקורתית בניהול – חלק 3

חשיבה ביקורתית בניהול – מאמר שלישי ואחרון בסדרה

בחלק זה של סדרת הפוסטים שעוסקת בכלים בהם נוכל לקדם ולטפח חשיבה ביקורתית בארגון, אני רוצה להתעכב על סוגייה מעניינת שאני נתקל בה המון בעבודתי כיועץ בארגונים, והיא סוגיית מיפוי מומחי הידע הארגוניים, טיפוח ושימוש בהם.

כמובן שלנושא מומחי הידע בארגונים יש השלכות עצומות על המון נושאים בארגון, אבל הפעם אבקש לתקוף את זה מהפן הספציפי של עידוד וטיפוח חשיבה ביקורתית, שריר ארגוני ומיומנות שהוגדרה ע"י הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כאחת מן המיומנויות הנדרשות בעולם העסקים של המאה ה-21.

אז מה בין מיפוי וטיפוח מומחי ידע ארגוניים לחשיבה ביקורתית?

ראשית- שיתוף ידע: כאשר מזהים מומחים וממפים את תחומי ההתמחות שלהם בתוך הארגון, קל יותר לעובדים לדעת למי לפנות לייעוץ, הכוונה או מידע. נגישות זו למומחים מעודדת אנשים לחפש נקודות מבט ומידע מגוונים, מטפחת חשיבה ביקורתית בזמן שהם חוקרים נקודות מבט ורעיונות שונים.

אספקט נוסף הוא שיתוף פעולה בין-ממשקי ואינטרדיסציפלינרי: מיפוי מומחים גם עוזר לזהות אנשים עם מערכי מיומנויות ורקע מגוונים. עידוד שיתוף פעולה בין מומחים אלו יכול להוביל לחילופי רעיונות, פתרון בעיות וחשיבה חדשנית. אינטראקציה עם מומחים מתחומים שונים מאתגרת את העובדים לחשוב באופן ביקורתי כיצד המומחיות שלהם יכולה להשלים ולתרום לפרויקטים או יוזמות שונות.

נראה לי שכבר מיותר לציין שזה לא קורה תמיד באופן טבעי, מעצמו. לפעמים כן, ואז זה מדהים, אבל לפעמים צריך לגרום לזה לקרות, ויש לא מעט שיטות לבצע את זה. רק צריך שזה יהיה בפוקוס הניהולי, ולהיות מוכנים להשקיע בזה משאבים.

מתודה כזו יכולה להיות למשל מפגשי 'שולחן עגול' לפתרון בעיות: ניתן לארגן מפגשים יזומים כאלו לפתרון בעיות (קיימות או אתגרים אפשריים עתידיים, שתי האפשרויות יניבו תוצאות מצוינות) או מפגשי סיעור מוחות בהנחיית מומחים כדי להתמודד עם אתגרים או פרויקטים ספציפיים. סדנאות אלו מעודדות את המשתתפים לחשוב באופן ביקורתי על הבעיה שעל הפרק, לשקול גישות שונות ולנתח פתרונות פוטנציאליים במסגרת שיתופית.

 

ההיבט האחרון אותו אציג בפוסט זה הוא חונכות והדרכה: מומחים בתוך הארגון יכולים לשמש כמנטורים או מאמנים עבור עובדים פחות מנוסים. חונכות זו יכולה לכלול שיתוף בטכניקות לפתרון בעיות, מתן משוב והנחיית אנשים באמצעות משימות או פרויקטים מורכבים. הדרכה כזו מעודדת חשיבה ביקורתית על ידי לימוד העובדים לנתח מצבים, לשאול שאלות ולקבל החלטות מושכלות.

מנטור טוב הוא מנטור מאתגר. כזה ששואל את השאלות המורכבות, שמרים את הרף. שמוציא אותנו מאזורי הנוחות שלנו.

אז לכו לחפש את המומחים שלכם בתוך הארגון!

הם שם, לא תמיד בולטים לעין, ושווים זהב!